فائو به کمک ایران آمد

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) برای کمک و مدیریت خشکسالی در مورد دریاچه ارومیه به ایران آمد. طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) با موضوع "برنامه یکپارچه مدیریت منابع آب پایدار در حوضه دریاچه ارومیه" و با همکاری مؤسسه هواشناسی و علوم جوی ، کارگاه آموزشی با موضوع "شاخص ترکیبی از خشکسالی" برای حوضه دریاچه ارومیه برگزار شد.

بنا به گفته مدیر بخش هیدرو انفورماتیک کمپین احیای دریاچه ارومیه ، بررسی شاخص خشکسالی مناسب می تواند به "سنجش ​​آسیب پذیری کلی حوضه دریاچه ارومیه کمک کند تا ما بتوانیم تأثیرات تغییر اقلیم را در معیشت و اقلیم بهتر بشناسیم.

آموزشگاه با حضور کارشناسان و محققان FAO ، وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان هواشناسی ، وزارت نیرو، مرکز ملی نظارت و اخطار خشکسالی ،دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران،ستاد احیای دریاچه ارومیه ، دانشگاه صنعتی شریف در انستیتوی هواشناسی و علوم جو برگزار شد.

در این کارگاه ، شرکت کنندگان منطق ، رویه ها و روش های استفاده شده برای توسعه شاخص خشکسالی ترکیبی را مرور کردند. در مورد سایر متغیرها ، مؤلفه ها و شاخص های بالقوه که می تواند در مراحل بعدی برای بهبود شاخص ترکیبی خشکسالی مورد استفاده قرار گیرد ، بحث کرد.

رئیس مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته گفت: "روند پیگیری شده در این پروژه نه تنها پتانسیل استفاده در سایر حوضه های آبریز کشور را دارد." "اما همچنین به عنوان نمونه موفقی برای سایر کشورها در خاورمیانه است."

جیانلوکا Francescini ، مدیر ارشد فائو در مدیریت منابع زمین در توضیحات فعالیت های خود گفت: "اولین نتایج ارزیابی خشکسالی نیز ارائه و مورد بحث قرار گرفت."
وی گفت: "این نخستین تلاش ایران برای ارائه همچین اطلاعاتی در مورد جنبه های مختلف هواشناسی ، کشاورزی و هیدرولوژیکی خشکسالی است."
مشاور فنی ارشد فائو در مورد پروژه "مدیریت یکپارچه پایدار منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه" ، ضمن تشکر از تلاش های مرکز ملی نظارت و اخطار خشکسالی گفت: "اندازه گیری خشکسالی از مؤلفه های مهم مدیریت کلان حوضه آبریز دریاچه ارومیه میباشد در حوضه کود و نهاده های کشاورزی متفاوت است "ما باید متغیرهای دیگری را که باید در شاخص خشکسالی ترکیبی استفاده شوند خلاصه کنیم."

طرح "مدیریت منابع آب یکپارچه پایدار در حوضه دریاچه ارومیه" که توسط دولت ژاپن تأمین شده و به طور مشترک توسط کمپین ترمیم fao و دریاچه ارومیه پیگیری می شود این کشور از بازیابی این ذخیره بی نظیر بیوسفر منحصر به فرد حمایت می کند.

 

منبع:
فائو به کمک ایران آمد